tirsdag 8. april 2008

Kommabruk. Orddelingsfeil. Rettskriving generelt. På tide å innrømme det - jeg hater det.

Vi bor i Norge. Et av verdens rikeste land. Vi får gratis skole, folk jobber for å prøve å lære oss nettopp dette; gidder vi lære det? På barneskolen kanskje. Da alle har lyst til å bli lærerens lille yndling, men ikke alle klarer det. Jeg tror at lærerne har litt av skylda også, favorisere på den måten der (ikke misforstå, jeg har ikke opplevd noe traumatisk i barndommen, som får meg til å skrive det her). Noen lærere gir mildt sagt drittkarakterer til de som kanskje ikke sitter og gjør lekser 500 timer daglig, mens de som smisker og later som, får det slik som de vil. Bra. De som faktisk er glupe gidder jeg ikke engang å nevne, de er sjeldne nå til dags.
Som sagt - gratis skole. Kanskje det hadde vært en idé å utnytte dette mens vi enda nyter godt av det? Alt koster penger når vi blir eldre. Til og med tannlegen! Vi må BETALE for å la en mann stikke fingra sine ned i kjeften vår, fingre som vi ikke aner hvor har vært . . . Hvor mye tror du to hansker av plast isolerer av alle bakteriene som kryper oppover armen hans? Jeg hater tannlegen. Nei, jeg misliker dem sterkt. Hate er et stygt ord.Og jeg vil ikke betale for noe jeg hater. Hater du skolen, er det kanskje en idé å fullføre utdannelsen din mens det enda er gratis? Så du slipper å måtte studere senere, betale for noe du hater. Jeg syns i hvert fall at det er logisk. Hvis du da går ut av denne gratisskolen med gode karakterer, blir det også lettere for deg å få en jobb senere. Altså - rettskriving hjelper deg. Det blir lettere for både deg og meg, så jeg slipper å tilfeldigvis slå av deg nesa og få en forstuet hånd. Og bare for å nevne det, dere klarer kj-lyden og. Det er ikke så vanskelig, bare prøv! Eller låt som en dass. Smak og behag...

Og det jeg synes er verst, det er orddelingsfeil. Det å se 'kjøtt kaker på tilbud', det er mye som kan misforstås! Ta for eksempel vårt alles kjære eksempel: 'lamme lår'. Hvem søren er det som vil kjøpe seg det? Jeg liker mine slik de er jeg - et liv i rullestol er sikkert fint, men jeg kjøper meg søren ikke lamme lår frivillig. Kjøpe seg to ekstra bein på dagligvarebutikken? Ok, jeg for min del synes lammelår høres bedre ut. Påskemiddag. Påsken, da man går på ski og bruker, nettopp, beina mye. Nå hadde ikke lamme lår vært ideelt, eller hva? Tenkte meg det.

0 spyttkjertler: